Це зло чи навпаки?

Не варто говорити, що сьогодні соціальні мережі відіграють колосальну роль в суспільстві. Все настільки серйозно, що батьки ще до народження дитини створюють профілі майбутнього немовля, аби потім ім’я не було зайняте. Дивно це чи виправдано, судити не беремось. Факт залишається фактом. Хтось вважає, що мережа, як той павук, замотує людину у своє павутиння, а хтось, навпаки, за допомогою інтернету знайшов своє щастя. Сьогодні ми розберемося, що таке Іnstagram. Зло, якого варто уникати, чи майданчик для старту?

Початок
Instagram з’явився в App Store 6 жовтня 2010 р. Засновниками були Кевін Систром та Майк Крігер. Тоді це був невеличкий додаток для обміну фотографіями. Ніяких текстів, бізнесу, відеороликів і відомих блогерів. Пізніше під світлинами стало можливим вказувати хештеги, за якими було легко знаходити цікаві теми.

Досить швидко Іnstagram став розвиватися і приваблювати більше користувачі. З часом склався стереотип, що там сидять люди, які переважно фотографують свою їжу. Та довго він не протримався. Instagram набирав шалені оберти, швидко ріс та вдосконалював функції. На майданчик приходили різноманітні користувачі. Після того як люди зрозуміли, що набрати свою аудиторію досить легко, стали з’являтися проєкти по розвитку бізнесу та власного бренду. В instagram з’явилися гроші.

З розвитком додатку засяяли й нові зірки. Зараз їх називають лідерами думок. Це блогери з великою аудиторією, до яких прислуховуються, яким довіряють. Бренди стали звертатися до блогерів за рекламою, адже зрозуміли, що таким людям повірять більше, ніж зіркам шоу-бізнесу та кіно.

Бізнес та гроші
У 2012 році власники Facebook звернули увагу на шалений успіх Instagram. На той момент, мережа була в лідерах усіх рейтингів. Тому команда Facebook замість того, щоб конкурувати з Іnstagram, викуповують додаток за $1 млрд.

Відтоді, почалися колосальні зміни в соціальній мережі й з’явилися секретні алгоритми, які досі важко зрозуміти. Facebook та Instagram стали тісно пов’язаними. Тепер Іnstagram – це не просто мережа для обміну фото, це вдалий майданчик для бізнесу. З’явилися окремі функції, за допомогою яких можна зробити купівлю через сам застосунок (функція діє не у всіх країнах). В Instagram можна знайти безліч магазинів, шоурумів, профілів ресторанів, онлайн-шкіл та інше.

З різкою зміною напрямку в бік бізнесу і заробітку, просування профілів стало в рази складнішим. Абсолютно усім довелося мати справу з безжальними алгоритмами, які сильно обмежують розвиток в мережі без вкладання грошей. Якщо раніше всі підписники бачили новий допис блогера, то тепер його можуть прочитати лише 20 %. Воно й не дивно. Facebook вклав великі гроші й хоче примножити прибуток. Тому активне просування можливе лише за допомогою купівлі реклами через сам Facebook або Instagram.

«Раніше усе було просто і чітко, зараз Instagram ніби трохи завис, і ти разом з ним», – говорить Анастасія Нікуліна, українська письменниця, автор книг «Сіль для моря, або Білий кит», «Завірюха», «Більше нікому», «Зграя», «Все буде добре».

Ми з Настею познайомилися саме в Іnstagram. На той момент письменниця перемогла в «Коронації слова» з романом «Сіль для моря, або Білий кит». Книга, де розповідається про злочини, скоєні через інтернет. Я стала спостерігати за Настею і захоплюватися, як вдало вона формувала власний бренд. Проте з часу, як Facebook викупив Іnstagram, справи пішли важче. Соціальна мережа з місця «для своїх людей» перетворилася на величезну базу для бізнесу та колообіг грошей.

«Дивишся на розкрутку профілів за гіви машин і т. і. – і це «алес» просто…Ставлення користувачів теж змінилось», – говорить Настя. Маються на увазі розіграші дорогих подарунків. Блогер обіцяє новенький айфон або ж машину (а були випадки, коли розігрували, навіть, квартири), в обмін на це люди мають підписатися на конкретний список блогерів. Така собі альтернатива рекламі через Facebook. Втратився тісний зв’язок між людьми й тими самими «лідерами думок». З’явився бізнес з холодним розрахунком.

Однак цього варто було очікувати. Враховуючи популярність Instagram і його зростання, інакше бути не могло. Але залишилися блогери, які зберегли тепло у своїх профілях. Зокрема так можна сказати про мікро та наноблоги, де не така велика кількість підписників. Відомі бренди, які раніше купували рекламу у блогерів-мільйонників, стали дивитися в бік більш «скромних» авторів. Тому що їхня аудиторія краще йде на контакт і ще не втратила довіру.

Психологічні негаразди
Іnstagram став використовувати фішки інших соціальних мереж, аби утримати увагу користувачів якомога довше. Тому з’явилися історії, як в Snapchat, з різними фільтрами й масками для зміни зовнішності. У YouTube запозичено можливість додавати відео, що отримало назву IGTV, та інше.

З появою фільтрів і масок люди стали жалітися на те, що не сприймають свою зовнішність. Дійшло до того, що користувачі робили фото з накладеним фільтром та йшли до пластичних хірургів.

Керівництво Іnstagram прийняло рішення прибрати всі маски, що сильно змінюють зовнішність, аби вберегти психологічне здоров’я користувачів. За тим самим мотивом Іnstagram почав прибирати вподобання під фотографіями. Аби люди не порівнювали свій успіх з успіхом інших через кількість сердечок під світлиною й не отримували комплекс неповноцінності, а то й депресію (зміна діє не у всіх країнах).

Проте, не лише це псує психіку. Блогери зазвичай показують своє ідеальне життя, якого немає у підписників. Все це для того, аби втримати увагу глядачів. Адже за звичайним життям спостерігати нецікаво. Відпочинки на дорогих курортах, ідеальна шкіра, струнка фігура, пишне волосся, дорогий одяг та машини. Якщо раніше вважали, що в Іnstagram самі фото їжі, то зараз говорять, що Іnstagram – це мережа для ідеальних людей.

Та ми знаємо, що ідеалу не існує. І багато людей стали бити на сполох: ті самі блогери, які бачать, яку шкоду несе таке викривлення реальності як для спостерігачів, так і для самих лідерів думок. Тому зараз можна знайти безліч сторінок на підтримку жінок, що постраждали від насилля, й масу проєктів про сприяння фемінізму, бодіпозитиву, екології, мистецтву, науці. Та просто щирі розповіді про боротьбу з депресією або проблемами в житті. Виникла гостра потреба лопнути ту бульбашку, яка зображає ідеальне життя, і показати реальність.

Інший бік
То невже Іnstagram такий жахливий? Невже там один бізнес, гроші та психологічні проблеми?

Я звернулася з опитуванням до своєї аудиторії. Бо сама веду блог. Мені стало цікаво. І ось невеликий список перемог, яких досягли люди за допомогою Іnstagram.

  • Відкрили власний бізнес, стали незалежними.

  • Знайшли «роботу мрії» офлайн.

  • Отримали бажаний підробіток без втрати основної роботи.

  • Наважилися написати та видати власну книгу.

  • Знайшли аудиторію, яку цікавить мистецтво.

  • Здобули нову освіту та стали будувати кар’єру.

  • Знайшли своїх клієнтів.

  • Зуміли самореалізуватися.

  • Знайшли вірних друзів та партнерів по роботі.

  • Зустріли кохання та побудували сім’ю!


  • Дивлячись на все це і на власний досвід (а свого часу Іnstagram врятував мене від депресії, допоміг знайти друзів, реалізувати свої можливості та творчо рости), я можу зробити висновок, що наш світ збільшився. Окрім реальності, з’явилася віртуальність. І якщо раніше це щось було фантастичним, чимось з кіно та книг, то сьогодні це буденність. Ми активні і в реальності, і в віртуальності. Подекуди світ онлайну займає більше нашого часу, Іnstagram – як окрема держава у світі віртуального життя. В нього є свої закони, мораль та принципи, а з цим і власна небезпека. Та також там є багато прекрасного, безліч можливостей і однодумців. Все залежить від людини і її бажань, її думок. Хто хоче розвитку, той в Іnstagram знайде його, а хто потребує допомоги, той може втрапити в оману. Щоб цього не сталося, розвивайтеся, більше гуляйте на дворі, читайте книги та читайте Pozitiv.ua. Пам’ятайте: щоб була гармонія, над нею варто працювати й одне врівноважувати іншим. Будьте на позитиві!

    Фото:
    vanityfair.com
    Галина Крюк https://www.instagram.com/galya_kryuk_books/?hl=ru